Tyck till om hemsidan

Vi vill gärna ha feedback på vår webbplats. Fyll i formuläret nedan med dina kommentarer.

För att vi skall veta att du är en riktig person,
krävs det att du upprepar kontrollordet nedan till vänster i textrutan till höger.

Mobilmenu
Mobilmenu
Hem
Om Hemvärnet
Möt en soldat
Bli hemvärnssoldat
Aktuellt & Information
Verksamhet
Uniform på jobbet-dagen
HEMVARNET.SE
FORSVARSMAKTEN.SE
HEMVARNET
FORSVARSMAKTEN
NATIONELLA SKYDDSSTYRKORNA
Hem
Hem


Nyheter från 32:a hemvärnsbataljonen/ Gotlands bataljon

Klicka här för att läsa mer om 32:a hemvärnsbataljonen/ Gotlands bataljon

Pb8 -utbildning med snurrande avslut

Den senaste kursen för nya Pb8-förare hade förmånen att få genomföra halkkörning med Skidcar på NTF’s trafikövningsbana samt pröva på olika krocktester.

För att få köra försvarets senaste persontransportbil Pb8, krävs en grundlig utbildning. Denna kurs var uppdelad på två helger, inklusive fredagarna. Deltagarna fick köra både stadskörning och på landsväg. Göra bromsprov vid olika hastigheter från 40 km/h till 60 km/h på grusväg. Både med och utan last för att kunna få en uppfattning om hur bromssträckorna skiljer sig, beroende på fordonets tyngd och fart. De fick även göra panikbromsningar med undanmanöver. Allt varvades med mycket teori och avslutades med tre olika prov. Ett prov som var inriktat på Pb 8-bilen, ett militärt trafikprov samt ett vanligt civilt körkortsprov.

Den sista dagen avslutades på NTF’s trafikövningsbana. Där fick eleverna känna på halt väglag när de körde halksimulatorn Skidcar. Instruktören som satt bredvid med en kontrollenhet, reglerade hur väglaget var. Det vill säga hur mycket av bilens hjul som fick grepp mot vägytan. De fick göra bromsprov vid olika hastigheter, samt köra i åttor, allt med varierande grader av halka. Bilarna gled och kanade, snurrade och halkade. Ibland lite grann och emellanåt snurr i flera varv.
Till slut hade alla fått köra sitt pass, och de längtade efter att känna fast mark under fötterna. 
Instruktören fortsatte därefter med information om olika sorters däck. Vad man bör tänka på angående lufttryck och slitage. Man brukar säga att kontaktytan mot vägen är stor som en handflata vid torr väderlek och ett bra däck. Vid halka och ett slitet däck minskar ytan avsevärt. Deltagarna fick sedan lära sig vilka krafter som är i rörelse vid en krock. Ett exempel är att en person på 70 kg väger cirka 3 ton, vid en kollision i 50 km/h. 
Därefter fick alla göra ett krocktest i 7 km/h på en specialbyggd ramp med en bilstol. Redan där var smällen kraftig när det tog tvärt stopp. I visningsrummet fanns även en vanlig bil uppriggad i en ställning. Där fick eleverna känna på hur det är att sitta i en bil som rullar runt och bli hängande i bilbältet. Samt känna på hur lösa föremål slungas omkring. 
Slutligen fick deltagarna ta på sig olika slags glasögon, där de fick uppleva hur det är att vara påverkad av alkohol eller narkotika. – Hur svårt kan det vara att gå rakt efter en linje egentligen? – Eller var det tre linjer? Efter detta förstår man vilken dålig bilförare man blir efter intag av droger.
När övningarna var klara var det några lätt yra elever, men fyllda av information och intryck, som skulle ta bilen hem. Kanske var det någon som fått sig en tankeställare om vad som lätt kan hända. on och intryck, som skulle ta bilen hem. Kanske var det någon som fått sig en tankeställare om vad som lätt kan hända. 


FAKTA:
Skidcar är en halksimulator och ett hjälpmedel för riskutbildning av förare till bilar, bussar och lastbilar. Den består av en ställning som skruvas fast under bilen, och sedan lyfter bilens hjul från marken, så önskad friktion uppnås. Fram- och bakhjul kan lyftas oberoende av varandra och man kan på så sätt framkalla alla sorters underlag från torr asfalt till ren is. Läraren som sitter på passagerarplatsen sköter manövreringen av simulatorn med hjälp av en kontrollenhet. Skidcar är en Gotländsk uppfinning och tillverkas i Klintehamn på Gotland. Den har exporterats till bland annat Amerika och England där den används av polisen och armén.

Uppdaterad*: 2021-11-17

2022-01-02

Stridsteknik med hund

Läs artikeln

2021-12-13

Hemvärnet deltog i 181 pansarbataljonens utbildningskontroll

Läs artikeln

2021-11-17

Pb8 -utbildning med snurrande avslut

Läs artikeln

2021-11-09

Första KFÖ'n efter Coronauppehållet

Läs artikeln

2021-10-17

Övning båttransport

Läs artikeln

2021-08-30

Nystart efter sommar- och coronauppehåll

Läs artikeln

2021-05-19

Sökinsats på norra Gotland

Läs artikeln

2021-05-02

SÖF med smittskydd

Läs artikeln

2021-02-21

322 kompaniet utmanar!

Läs artikeln

2021-02-19

Kunskapskontroll av nya kockar

Läs artikeln

2021-01-05

Helgövning med 322 kompaniet

Läs artikeln

2020-12-12

Godkända skyddsvakter

Läs artikeln

2020-11-02

Utbildning på kortvågsradio

Läs artikeln

2020-09-10

Uppstart med avstånd

Läs artikeln

2020-06-11

Eftersök med lyckligt slut

Läs artikeln

2020-03-05

Soldaterna repeterade sjukvård

Läs artikeln

2020-02-21

Helgövning med specialister

Läs artikeln

2020-02-11

Gotlänningar i tävlingstagen

Läs artikeln

2019-12-28

Förarutbildning på Bandvagn 206

Läs artikeln

2019-11-30

Övningar med hund

Läs artikeln

Nyhetsarkivet

Kalender
Tyck till om sidan